Start speciale Keti Koti viering om het inheemse erfgoed van Suriname in ere te houden
01 juli 2023
Het Fluitschip was vrijdag 30 juni het toneel van de eerste inheemse Keti Koti viering van Stichting Empowering Indigenous Suriname. Deze stichting heeft een speciaal lesprogramma voor basisscholen ontwikkeld over de inheemse Surinaamse cultuur. Deze cultuur blijft vaak onderbelicht en dreigt daardoor te verdwijnen. Met het lesprogramma kan deze viering de komende jaren door het hele land georganiseerd worden om zo meer mensen bekend te maken met deze cultuur.
De inheemse bevolking van Suriname zijn de oorspronkelijke bewoners van het land voordat het door Europeanen werd gekoloniseerd. Met een eigen benaming voor het continent, Abya Yala en met eigen stamnamen. Deze bevolkingsgroep staat ook wel bekend als de "Indianen" en bestaat uit verschillende etnische groepen, zoals de Arowakken, Cariben, Trio's en Warou. Ze hebben hun eigen cultuur, tradities en talen. De inheemse bevolking van Suriname is de basis van de Surinaamse samenleving en heeft bijgedragen aan de rijke geschiedenis en diversiteit van het land. De inheemsen worden al jaren onderbelicht in de geschiedenis en worden niet genoemd in geschiedenisboeken of in verband met het slavernijverleden.
Uriel Sabajo (medeoprichter van Stichting Empowering Indigenous Suriname en lid van de Nationale Reparatiecommissie Suriname): "Hiermee schrijven we met zijn allen geschiedenis en doorbreken we de stilte van ongehoord en onderbelicht te zijn geweest. Dit is belangrijk voor ons inheemsen maar geldt voor iedereen, iedereen heeft het recht op bestaan en leven."
Aiyana Elmzoon (medeoprichter van Stichting Empowering Indigenous Suriname en lid van de Nationale Reparatiecommissie Suriname): "Het Keti Koti programma heeft als doel kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met de inheemse cultuur van Suriname en de betekenis van Keti Koti. Door de kinderen meer te leren over de cultuur hopen we het begrip naar elkaar en de verbondenheid te versterken." In het lespakket komen de kernwaarden van de inheemse bevolking aan de orde: duurzaamheid, verbondenheid, samenwerking en zelfacceptatie. Er wordt verteld hoe de Inheemsen met de natuur omgaan en hun kennis over de kracht ervan. Door hun manier van leven hebben zij gezorgd voor de instandhouding van 80% van de biodiversiteit op de aarde.
Het programma is verdeeld in twee groepen, voor de middenbouw en de bovenbouw van de basisschool. Voor de middenbouw zijn activiteiten georganiseerd zoals het maken van traditionele accessoires zoals kettingen, armbanden en hoofdbanden en instrumenten. De bovenbouw is aan de slag gegaan met muziek. Daarnaast zijn er Surinaamse spelletjes gespeeld om de kinderen op een leuke manier kennis te laten maken met de cultuur. Aan het eind van de dag hebben alle kinderen hun eigen activiteit aan de rest van de school gepresenteerd.
Uriel Sabajo (medeoprichter van Stichting Empowering Indigenous Suriname en lid van de Nationale Reparatiecommissie Suriname): "Hiermee schrijven we met zijn allen geschiedenis en doorbreken we de stilte van ongehoord en onderbelicht te zijn geweest. Dit is belangrijk voor ons inheemsen maar geldt voor iedereen, iedereen heeft het recht op bestaan en leven."
Aiyana Elmzoon (medeoprichter van Stichting Empowering Indigenous Suriname en lid van de Nationale Reparatiecommissie Suriname): "Het Keti Koti programma heeft als doel kinderen op een speelse manier kennis te laten maken met de inheemse cultuur van Suriname en de betekenis van Keti Koti. Door de kinderen meer te leren over de cultuur hopen we het begrip naar elkaar en de verbondenheid te versterken." In het lespakket komen de kernwaarden van de inheemse bevolking aan de orde: duurzaamheid, verbondenheid, samenwerking en zelfacceptatie. Er wordt verteld hoe de Inheemsen met de natuur omgaan en hun kennis over de kracht ervan. Door hun manier van leven hebben zij gezorgd voor de instandhouding van 80% van de biodiversiteit op de aarde.
Het programma is verdeeld in twee groepen, voor de middenbouw en de bovenbouw van de basisschool. Voor de middenbouw zijn activiteiten georganiseerd zoals het maken van traditionele accessoires zoals kettingen, armbanden en hoofdbanden en instrumenten. De bovenbouw is aan de slag gegaan met muziek. Daarnaast zijn er Surinaamse spelletjes gespeeld om de kinderen op een leuke manier kennis te laten maken met de cultuur. Aan het eind van de dag hebben alle kinderen hun eigen activiteit aan de rest van de school gepresenteerd.